Hidrogén és napenergia: a vasút jövője

2019-09-02 08:07 |

El tudod képzelni, hogy unokáink már nem fognak hosszú füstfelhőt rajzolni a vonatokhoz? Nemcsak a személyautózás, de a tömegközlekedés is forradalmi megújuláson megy keresztül. A klímaváltozás egyre sürgeti technológiai fejlesztéseket a vasutak terén is.

A világ első napenergiával működő vasútvonala

Az angliai Hampshire megyében működik a világ első olyan vasúti szakasza, ahol a jelzőlámpák energiaellátását 100 napelemmel biztosítják. A projekt az Imperial College London és a 10:10 Climate Action jótékonysági szervezet együttműködéséből valósult meg.

A szakasz naponta kb. 30 kW-ot vesz fel a közeli napelem farmról. A működtetők azt remélik, hogy kezdeményezésük példaértékű lesz a napenergiával működő vonathálózatok infrastruktúrájának kialakításához. A szolgáltató, Network Rail, célja, hogy a dízellel működő vasutak ökolábnyomát folyamatosan csökkentsék. “Az ország legnagyobb elektromos áram fogyasztójának (a vasutak) és kedvenc energiaforrásának (a napenergiának) kapcsolata előtt fényes jövő áll” - nyilatkozta Leo Murray, a kutatócsoport vezetője. 

Ha csökkentjük a vasutak fosszilis energia felhasználását, az nemcsak a klímaváltozás megállításában játszik szerepet, de a működési költségeket is csökkenti és a helyi közösség számára is előnyös, mivel a napelem farmok a helyi közösség tulajdonában vannak. Amennyiben a projekt sikeresnek bizonyul, további útvonalakon is megkezdik az átállást.

Hidrogén vonatokkal az emisszió csökkentéséért

A vasút kizöldítése mind a kormánytól, mind magántulajdonú cégektől kiemelt figyelmet élvez az utóbbi időben. A hidrogénvonatok nemrég robbantak be a tömegközlekedésbe, melyek semmilyen üvegházhatású gáz nem bocsátanak ki. Az egyetlen gáz, ami általuk a környezetbe kerül, a vízgőz. Kb. 22 kg hidrogént tárolnak a nagynyomású tankok, amiből aztán az atmoszférában található oxigénel kapcsolatba lépve víz és elektromos áram képződik. A keletkező energiát két lítium akkumulátor tárolja. A technológia legnagyobb előnye, hogy bármilyen vonat könnyen átalakítható hidrogénnel történő működésre, nincs szükség teljesen új vonatok gyártására. Az angol kormány jelentős potenciált lát ezekben a fejlesztésekben, ezért további támogatásokat biztosít a kutatás folytatásához. Következő lépésként a hidrogén megújuló energiaforrásokból - leginkább szélenergia - történő beszerzését határozták meg.