Megéri elektromos autót venni?

2019-10-04 12:47 |

Manapság egyre több zöld rendszámú elektromos autót látni az utakon, de továbbra is fennmarad a kérdés, hogy vajon megéri-e beruházni egy ilyen autóba. Az elektromos járművek ára ugyan jelentősen borsosabb, mint a benzin vagy dízel autóké, de számos más faktort is érdemes megvizsgálni, amikor a megtérülést elemezzük. Ezeket szedtük most össze egy helyre. Olvass tovább a válaszért!

Mégis mennyi az annyi? 

A LEasePlan friss felmérése szerint már a legtöbb európai országban megfizethető alternatívája a benzin és dízel autóknak az elektromos járművek. A vizsgált országok közül kiemelkedik Magyarország, ahol a legalacsonyabb az elektromos autók havi fenntartási költsége. Ennek oka többnyire, hogy hazánkban az elektromos járművek mentesülnek a gépjármű, cégautó és regisztrációs adó alól. Ezenfelül a tavalyi évig még állami támogatást is lehetett igényelni elektromos járművek beszerzéséhez. Magyarországon az átlagos havi fenntartása egy benzines autónak €393 körül alakul, egy dízel autónak €405, míg az elektromos rokonuké €597. Általános trend, hogy a fenntartási költségek közelítenek egymáshoz és egyre kedvezőbb lesz elektromos autót választani. Ezen kívül azonban még számos más lehetőséget nyújtanak a spórolásra, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Ingyenes parkolás országszerte

Az ország több nagy- és kis városában is ingyen parkolhatunk zöld rendszámmal. A parkolás mindig a helyi önkormányzat hatásköre alá tartozik, amely dönt többek között arról, hogy kinek mennyit kell fizetnie a várakozásért. A teljes országos listát számos helyen megtaláljuk az interneten, de példaképp vizsgálhatjuk Budapestet, ahol minden kerületben ingyenes így a parkolás. A belső kerületekben 440-525 Ft/órát takaríthatunk meg, ha nem benzines vagy dízel autót választunk. Így nemcsak a parkolás díjját spóroljuk meg, de a parkolóóra keresésével töltött perceket is.

Ingyenes töltés, de meddig?

Az elektromos autók egyik legnagyobb előnye volt az ingyenes töltőpont hálózat az országban. Ez azonban csak a fogyasztóknak kedvezett, az infrastruktúrának nem. A szolgáltatók komoly bevétel forrástól estek el, amelyet a hálózat fejlesztésére használhattak volna fel. Nem csoda, hogy július 1-jétől kormányrendelet engedélyezi a fizetőssé tételét a töltőpontok egy részének, így a villámtöltésért percenként 50 forintot kell fizetni. Ingyenes töltőpontok továbbra is maradtak, de a jövőben számítani kell rá, hogy egyre inkább elterjednek a fizetős alternatívák.

Milyen gyakran kell akkumulátort cserélni?

Ha cseréltél már akkumulátort bármilyen eszközön, tudod, hogy általában az eszköz árához mérten elég nagy költségről van szó. A jó hír azonban, hogy ezek ára is csökkenő tendenciát mutat. Akkor javasolt az akkumulátort kicserélni, ha a gyári kapacitásának már csak 50-60%-ára képes. Ez a kapacitásbeli csökkenés többnyire az autó 3-4 éves kora körül kezd jelentkezni, amitől számítva pár évig még megbízhatóan használható. Nagy előnye az elektromos autóknak, hogy a karosszéria nem rozsdásodik, az elektromos motor évek múltán is újszerű, ezért az akkumulátor az egyetlen alkatrész, amire költeni kell. Egy új akkumulátorral azonban szinte új autót kap az ember.