Megéri elektromos autót venni?

2019-10-04 12:47

Manapság egyre több zöld rendszámú elektromos autót látni az utakon, de továbbra is fennmarad a kérdés, hogy vajon megéri-e beruházni egy ilyen autóba. Az elektromos járművek ára ugyan jelentősen borsosabb, mint a benzin vagy dízel autóké, de számos más faktort is érdemes megvizsgálni, amikor a megtérülést elemezzük. Ezeket szedtük most össze egy helyre. Olvass tovább a válaszért!

Mégis mennyi az annyi? 

A LEasePlan friss felmérése szerint már a legtöbb európai országban megfizethető alternatívája a benzin és dízel autóknak az elektromos járművek. A vizsgált országok közül kiemelkedik Magyarország, ahol a legalacsonyabb az elektromos autók havi fenntartási költsége. Ennek oka többnyire, hogy hazánkban az elektromos járművek mentesülnek a gépjármű, cégautó és regisztrációs adó alól. Ezenfelül a tavalyi évig még állami támogatást is lehetett igényelni elektromos járművek beszerzéséhez. Magyarországon az átlagos havi fenntartása egy benzines autónak €393 körül alakul, egy dízel autónak €405, míg az elektromos rokonuké €597. Általános trend, hogy a fenntartási költségek közelítenek egymáshoz és egyre kedvezőbb lesz elektromos autót választani. Ezen kívül azonban még számos más lehetőséget nyújtanak a spórolásra, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Ingyenes parkolás országszerte

Az ország több nagy- és kis városában is ingyen parkolhatunk zöld rendszámmal. A parkolás mindig a helyi önkormányzat hatásköre alá tartozik, amely dönt többek között arról, hogy kinek mennyit kell fizetnie a várakozásért. A teljes országos listát számos helyen megtaláljuk az interneten, de példaképp vizsgálhatjuk Budapestet, ahol minden kerületben ingyenes így a parkolás. A belső kerületekben 440-525 Ft/órát takaríthatunk meg, ha nem benzines vagy dízel autót választunk. Így nemcsak a parkolás díjját spóroljuk meg, de a parkolóóra keresésével töltött perceket is.

Ingyenes töltés, de meddig?

Az elektromos autók egyik legnagyobb előnye volt az ingyenes töltőpont hálózat az országban. Ez azonban csak a fogyasztóknak kedvezett, az infrastruktúrának nem. A szolgáltatók komoly bevétel forrástól estek el, amelyet a hálózat fejlesztésére használhattak volna fel. Nem csoda, hogy július 1-jétől kormányrendelet engedélyezi a fizetőssé tételét a töltőpontok egy részének, így a villámtöltésért percenként 50 forintot kell fizetni. Ingyenes töltőpontok továbbra is maradtak, de a jövőben számítani kell rá, hogy egyre inkább elterjednek a fizetős alternatívák.

Milyen gyakran kell akkumulátort cserélni?

Ha cseréltél már akkumulátort bármilyen eszközön, tudod, hogy általában az eszköz árához mérten elég nagy költségről van szó. A jó hír azonban, hogy ezek ára is csökkenő tendenciát mutat. Akkor javasolt az akkumulátort kicserélni, ha a gyári kapacitásának már csak 50-60%-ára képes. Ez a kapacitásbeli csökkenés többnyire az autó 3-4 éves kora körül kezd jelentkezni, amitől számítva pár évig még megbízhatóan használható. Nagy előnye az elektromos autóknak, hogy a karosszéria nem rozsdásodik, az elektromos motor évek múltán is újszerű, ezért az akkumulátor az egyetlen alkatrész, amire költeni kell. Egy új akkumulátorral azonban szinte új autót kap az ember.

asd asd